Het belang van eiwitten

Het belang van eiwitten

Eiwitten zijn belangrijk voor het verkrijgen van spieren maar hebben daarnaast voor verschillende leeftijds categorieren verschillende belangen zo als bij kinderen. Kinderen hebben per kilo aan lichaam gewicht minder eiwitten nodig dan volwassenen om zo te groeien.

Zwangere vrouwen
De zwangere vrouwen hebben meer eiwitten nodig voor de placenta van hun baby (en ongeboren kind). Vrouwen die borstvoeding geven, ze hebben extra eiwitten nodig om zo borstvoeding te kunnen geven.

Mensen met wonden of bepaalde aandoeningen
Bij specifieke wonden of specifieke aandoeningen is het mogelijk om extra eiwit nodig te hebben. De verwondingen en ook bij serieuze verbrandingen is het nodig om met meer eiwitten het beschadigde weefsel op te kunnen bouwen. Het is ook belangrijk bij aandoeningen welke gepaard gaan met een hogere afbraak van eiwitten of aminozuur verlies.

eiwittenBaby’s
Een baby heeft bijna geen eten nodig in verhouding tot het lichaam gewicht. Het komt vooral omdat ze snel groeien. Een baby, die flesvoeding krijgt heeft 1,8 gram aan eiwitten per kilo aan lichaam gewicht nodig in de eerste maanden. Tussen de drie maanden en de zes maanden heeft een baby 1,4 gram aan eiwitten per kilo lichaam gewicht nodig. Tot elf maanden is dit 1,4 gram aan eiwitten per kilo lichaam gewicht.

Borstvoeding heeft de juiste en voldoende hoeveelheid aan eiwitten om de baby goed te laten groeien. Ook flesvoeding heeft dit. De maximale hoeveelheid voor baby’s tot vijf maanden aan eiwitten ligt op maximaal tien procent van de energiebehoefte. De nieren zijn nog niet voldoende ontwikkeld om meer aan te kunnen. Hierom is het af te raden om een baby tot een jaar koemelk te geven. De baby krijgt dan namelijk teveel eiwitten.

Zeven fabels over gezond eten: geloof ze niet

Een aantal fabels welke we willen ontkrachten!

1. stop met eten na 20 uur
Het is onzin! Je moet kijken naar hoeveel calorieën je moet eten per dag. Je hoeft heus niet tot de volgende ochtend te wachten, omdat je een lege maag hebt en nog honger hebt. Eet alleen wat gezonds! Joghurt of een smoothie met groenten en fruit.

2. Houd de weegschaal goed in de gaten
Laat die weegschaal maar even staan. Je hoeft er niet iedere dag op te gaan staan. Het schaadt je zelfvertrouwen en de weegschaal zal altijd fluctueren. Het is daarom slim om een keer per week op eenzelfde tijdstip je gewicht te checken.

3. doe een kuur met sappen
Het schijnt dat je lichter bent na de kuur. Het komt er echter ook zo weer aan als je weer gaat eten.

4.stop met het eten van vet eten
Frituurvet is zeer slecht. De waarheid! Vetten verwijderen is echter niet goed. Frituurvetten vermijden is goed. Een vette vis is echter heel gezond voor je. Ook de vette vruchten, zoals aubergine en avocado zijn goed voor je. Eet het wel met mate.

5. Pas op: sporten
Teveel sporten zou meer honger veroorzaken. Hierdoor ga je meer eten. Natuurlijk fout! Je moet juist meer eiwitten gaan eten om gezond te blijven. Het is wel belangrijk om niet te gaan snacken met teveel koolhydraten of verkeerde vetten.

6. eet meerdere kleine maaltijden over de hele dag
In plaats van drie normale maaltijden zou je vijf tot zes kleine maaltijden moeten nemen. Niet doen! Je zal vaak minder verzadigd zijn en honger blijven houden. Je gaat dan snacken he.

7. Ga light frisdranken drinken
Uit onderzoek (wetenschappelijk) is gebleken dat je eigenlijk net zoveel calorieën binnenkrijgt bij light frisdrank dan bij normale frisdranken. Het komt doordat je denkt, dat je wel een extra koekje mag nemen of twee.

Laat je niets op de mouw spelden!

Share This:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *